Theatervoorstelling

De voorstelling ging over een aantal herkenbare situaties waarin zonder respect of juist met heel veel respect met elkaar werd omgegaan.

Juist het verschil maakte het soms erg duidelijk. Eén van de scenes ging bijvoorbeeld over het opstaan voor een ander in het openbaar vervoer.

In de ene situatie was een jongen niet van plan voor wie dan ook op te staan. In de andere situatie gebeurde dat juist wel en met veel respect.

De tegenstelling was groot maar maakt het wel duidelijk. Leerlingen gaven later in de klas ook aan deze situatie wel te herkennen.
De leerlingen waren geboeid en vooral onder de indruk als er echte nieuwberichten uit het NOS journaal voorbij kwamen over het effect van respectloos handelen. Uiteraard kon er af en toe ook gelachen worden om de acteurs.
Na afloop van de voorstelling kregen alle leerlingen een stemkastje en konden ze antwoord geven op een aantal  vragen en aangeven hoe zij in een bepaalde situatie zouden reageren. Op de foto zie je de eindscores van onze leerlingen.
Na de voorstelling is er in de klas nog goed na gesproken over de voorstelling en het begrip RESPECT en hoe dat er uitziet in de dagelijkse praktijk. Mentoren geven aan dat daar goede gesprekken zijn gevoerd en dat het  een waardevol onderdeel van het thema RESPECT was.
Tot slot gaf één van de acteurs nog een inkijkje in zijn eigen jeugd en vertelde hij hoe hij, onder druk van de groep, was meegegaan in het pesten van leerlingen. Hij vertelde dat hij later één van de leerlingen die hij gepest had was tegengekomen en met hem in gesprek was geraakt.

Pas toen duidelijk werd wat de impact van onder andere zijn pestgedrag op het leven van deze persoon was geweest realiseerde hij zich dat hij destijds verkeerde keuzes had gemaakt. Ook hier luisterden onze leerlingen met open mond naar.