15-02-2022

Wiskundeolympiade

Op 26 januari vond de eerste ronde van de wiskundeolympiade plaats. Leerlingen waarvan het hart sneller gaat kloppen als het over formules of getallen gaat, kunnen meedoen aan deze jaarlijkse wiskundewedstrijd. En niet zonder resultaat: er is zelfs een leerling door naar de tweede ronde van de wiskundeolympiade, namelijk Luc van Hagen uit 4 vwo. Daarmee behoort hij tot één van de 781 beste leerlingen van Nederland! Op 11 maart mag hij deelnemen aan de tweede ronde op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Veel succes!

 

Van de leerlingen uit klas 1 t/m 3 had Anouk van Megen uit 3 vwo de hoogste score met 13 punten, helaas net één punt te weinig om door te mogen.
Van de leerlingen uit klas 4 had Luc van Hagen de hoogste score met 19 punten, en hij is dus door naar de tweede ronde.
Van de leerlingen uit klas 5 had Stijn Emons de hoogste score met 15 punten.

Deze drie leerlingen hebben een escape-room pakket gewonnen.

 

De overige leerlingen die mee hebben gedaan, hebben het ook zeker niet slecht gedaan. De scores zaten dicht bij elkaar!

Om een idee te krijgen van de opgaven van dit jaar, hierbij één van de opgaven:

In een toernooi met de vier teams A, B, C en D speelde elk team eenmaal tegen elk ander team in drie rondes van elk twee gelijktijdige wedstrijden. Geen enkel team won of verloor alle wedstrijden en geen enkele wedstrijd eindigde in een gelijkspel. Bekend is dat team A in de eerste en derde ronde won. Verder won team C in de eerste ronde en verloor team D in de tweede ronde. Vijf mensen doen na afloop uitspraken over het toernooi, maar slechts één van hen spreekt de waarheid. Welke uitspraak is waar?

A.      A en B speelden tegen elkaar in ronde 1

B.      C won van B

C.      A en D speelden tegen elkaar in ronde 3

D.      D won van A

E.       B en C speelden tegen elkaar in ronde 2

Terug naar overzicht

Deze site maakt gebruik van cookies. Dit doen wij om het gebruiksgemak van de site te verbeteren, statistieken bij te kunnen houden en inzicht te krijgen in het bezoek gedrag.