22-12-2022

Techniekonderwijs als verbinder in de regio. 

 

Voorbeeld van een contextrijke samenwerking in ‘de regio als klaslokaal’.

Leerlingen van het Merletcollege in Grave gingen de uitdaging aan om 150 kerstpakketten te maken voor de bewoners van woon/zorg complex BrabantZorg Catharinahof Grave. Wat begon bij een techniekopdracht voor het vak creatief & techniek groeide uit tot een maatschappelijke uitdaging waar jong en oud aan samenwerkten. 

Bewoners van Catharinahof werden ook intensief betrokken bij deze uitdaging en leverden een creatieve bijdrage aan het productieproces. Vele partijen werkten samen om deze actie tot een succes te maken. Gemeente Land van Cuijk en diverse lokale partijen en ondernemers (#supportyourlocals) leverden een bijdrage.

Op deze wijze droeg iedereen bij aan warmte en aandacht die zoveel goed kan doen. Wie wil dat niet in deze moeilijke tijd?

De kracht van samen maken is groots en prachtig!

 

Medewerker Catharinahof:

'De actie vonden we top omdat we werkten aan één gezamenlijk doel: verbinden van jong en oud en het voor elkaar iets kunnen betekenen.'

Docent Merletcollege:

'Je wilt leerlingen enthousiasmeren en verleiden voor creativiteit & techniek en het belang van maken. Wanneer je een praktijkopdracht ontwikkelt zoek je naar hoe dit context kan krijgen voor leerlingen. In dit geval is het samen werken aan de realisatie van een gezamenlijk doel in de eigen regio een waardevolle context. Zeker als dit samen kan met de bewoners van Catharinahof. Het verbinden van twee generaties is dan een volgende en logische stap. Met elkaar, voor elkaar. Hoe mooi is dat.'

Leerling Merletcollege:

‘We werden uitgedaagd om 150 bewoners van woon/zorg complex Catharinahof in Grave een prachtig kerstgeschenk én een glimlach te bezorgen.’ 

Bewoner Catharinahof:

‘Wat mooi dat we mee konden helpen. Op deze manier doen we het echt samen.'

 

 

Terug naar overzicht

Deze site maakt gebruik van cookies. Dit doen wij om het gebruiksgemak van de site te verbeteren, statistieken bij te kunnen houden en inzicht te krijgen in het bezoek gedrag.